15 MIĘDZYNARODOWE TRIENNALE TKANINY, ŁÓDŹ 2016


Monika Loster, Koral
Janna Syvanoja, Pęknięta tęcza
Marianela Salgado, Torba wody
Joanna Zemanek, Z cyklu Weddig dress
Chie Sakai, Nocne nurkowanie
Tatjana Aleksandra, Śpiący

28 września wybraliśmy się do Muzeum Włókiennictwa na wystawę  Triennale Tkaniny 2016,  która obecnie jest najstarszą i najbardziej prestiżową na świecie wystawą promującą współczesną sztukę włókna. W obecnej, tj. 15 edycji, brało udział 135 artystów z 46 krajów (http://www.muzeumwlokiennictwa.pl/1-triennale/1/547,15-miedzynarodowe-triennale-tkaniny-lodz-2016.html). 

Marina Gasparini, Fenicjanin
Eva Jakovits, Wpatrywanie

Nawet dla laika jest to wydarzenie godne uwagi. Z czego można stworzyć tkaninę (z filcu, papierosów, sznurka, taśmy fotograficznej, linki i gwoździ, plastikowych pudełek z papierową wkładką itd.), i w jaki sposób; jakie wartości niesie ze sobą kawałek „materiału“ (czy aby na pewno materiału?), i jak za jego pomocą można interpretować świat – na te wszystkie pytania znajdziemy tu odpowiedź.

Anna Sjons Nilsson, Fabryka snu

Nie jest ona może zbyt pocieszająca, człowiekowi bowiem nie daje się zapomnieć o śmierci, on zaś sam pogrążony jest albo w wewnętrznym chaosie, albo – wręcz przeciwnie – w dojmującej pustce, jednak sposób, w jaki mówią o tym artyści, bywa nawet czasem zabawny (patrz: Androna Linartas, Zbiorowe samobójstwo; Małgorzata Dmitruk, Słuchać), wykorzystany zaś materiał może podkreślać zwiewność bądź toporność otaczającej nas rzeczywistości (Marianela Salgado, Torba wody, Stela Gecheva, Relacje).

Stela Gecheva, Relacje

Zadaniem naszym było przyjrzeć się tematyce dzieł, sposobom jej ujmowania, wykorzystanym materiałom i kryteriom ich doboru. Etap drugi to tworzenie tkaniny artystycznej...

Androna Linartas, Zbiorowe samobójstwo
Maria Gierczyńska, Okno na...
Patricia Kloekerova, Myślenie Tęczowe
Tereza Barabash, Deszcz na Ukrainie
Laima Ore-Orzekauskiene, Dedykowane Ojcu. Miejski szpital w Wilnie. Poślizg Potknięcie, błąd nr 1
Małgorzata Dmitruk, Słuchać